مراقبت الکترونیکی از اشیا

مراقبت الکترونیکی از اشیا EAS-Electronic Article Surveillance: متخصصین سیستمهای حفاظتی موثرترین ابزار جهت جلوگیری از سرقت در فروشگاها را سیستم تلویزیون مدار بسته و سیستم EAS می دانند. هر کدام از این سیستمها بصورت جداگانه خوب است ولی ترکیب آنها با یکدیگر یک سیستم با حداکثر کارایی را دارد

مراقبت الکترونیکی از اشیا EAS-Electronic Article Surveillance:
متخصصین سیستمهای حفاظتی موثرترین ابزار جهت جلوگیری از سرقت در فروشگاها را سیستم تلویزیون مدار بسته و سیستم EAS می دانند. هر کدام از این سیستمها بصورت جداگانه خوب است ولی ترکیب آنها با یکدیگر یک سیستم با حداکثر کارایی را ارائه می دهد. سیستمهای EAS نه تنها سرقت را کاهش می دهد بلکه فروش را نیز افزایش می دهد.

سه نوع سیستم EAS در فروشگاهها استفاده می گردد که در همه موارد یک بر چسب یا تگ به کالا الصاق می گردد.
تگ یا برچسب بعدا خنثی می گردد. اگر تگ از نوع سخت باشد (تگ باقابلیت استفاده مجدد) از یک خلاص کننده جهت جدا کردن آن استفاده می شود. اگر تگ از نوع نرم باشد مثل بر چسب از یک صفحه خنثی کننده براي غیر فعال کردن آن استفاده می کنیم . اگر برچسب يا تگ از کالا جدا نشده باشد در زمان خروج کالا ، در خروجی صدای آلارم خواهیم شنید استفاده از EAS ، سرقت از فروشگاه را بطور کامل خنثی نمی کند بلکه آنرا تا 60% کاهش می دهد .
بعضی از انواع هاردتگ در داخل خود، کپسولهای جوهر دارند. در صورتی که تلاش برای به زور باز کردن آنها صورت گیرد، کپسول ها شکسته وجوهر محتوی آن روی کالا می ریزد.
ساختار فیزیکی برچسب یا تگ فرکانس کار سیستم EAS را مشخص می کند، فرکانس کار سیستم EAS میتواند از خیلی پائین تا فرکانس های رادیویی انتخاب شود.
سیستم های EAS درسه خانواده اصلی EM ، AM ، RF تولید می شوند که هر کدام دارای مزیتها و معایب خاص خود می باشند.
● سیستم امواج رادیویی RF-Radio Frequency Systems
در شکل زير نمونه اي ازسیستم RF را می بینید .

  سیستم RF بصورت زیر عمل می کند :
برچسب چسبانده شده به کالا به امواج ارسال شده توسط آنتن پاسخ می دهد، پاسخ ارسال شده توسط برپسب به وسیله آنتن گیرنده دریافت شده و باعث فعال شدن آلارم سیستم می گردد.
فاصله بین دو آنتن می تواند تا 180 سانتی متر باشد ، فرکانس کار سیستمهای RF از 2مگاهرتز تا 10مگاهرتز می باشد که در خیلی از کشورها بصورت استاندارد در آمده است. در خیلی از موارد سیستمهای RF از یک سیگنال جاروب جهت آشکار کردن انواع تگ استفاده می کنند. در بعضی ازاوقات آنتن فرستنده وآنتن گیرنده دریک پایه قرارمی گیرندکه به این نوع سیستمها سیستم تک پایه گفته می شود که میتواند بصورت پالس یا سیگنال جاروب یا ترکیبی از هر دو روش عمل نماید. سیستمهای تک پایه برای فروشگاهای کوچک خیلی مناسب هستند. سیستمهای تک پایه معمولا با تگ سخت عمل می کند که معمولا از نوع برچسبی آن گرانتر است آنتها از خود امواج ضعیفی ارسال می کنند تا تگها را تشخیص دهند.
برای تشخیص تفاوت بین نویز و امواج بازتابانیده شده تکنولوژی پردازش دیجیتال سیگنال (DSP) به کار می رود.
صاحبان فروشگاهها سئوال می کنند که چرا این سیستم بصورت مخفی نصب نمی گردد؟
در جواب باید گفت: امکان نصب مخفی آنتن فرستنده و گیرنده وجود دارد ولی وجود آنتن بصورت پایه قابل رویت دزدیها را بیشتر کاهش می دهد.
راههای زیادی برای اجرا کردن یک سیستم RF وجود دارد. ایده ابتدایی این است که یک حلقه مارپیچی از آلومینیوم بر روی کاغذ ایجاد کنیم که نقش آنتن را بازی کند و در انتهای آنتن یک دیود کوچک یا یک مدار RC (خازن و مقاومتی) اضافه کنیم تا امواج پاسخ به سیگنال آنتن را ارسال نماید.
برای غیر فعال کردن برچسب یک پالس قوی RF لازم داریم تا دیود یا مدار RC را بسوزاند برچسب سوخته اگر بین دو آنتن قرار بگیرد هیچ سیگنال پاسخی ارسال نمی کند، در نتیجه هیچ آلارمی صادر نمی شود.
● سیستم مغناطیسی در محدوده امواج صوتی AM-Acousto Magnetic system
سیستم AM دارای قابلیت پوشش عرضهای زیاد با امکان تشخیص حرکت سریع برچسب یا تگ می باشد. آنتن فرستنده یک موج رادیویی با فرکانس 58 کیلو هرتز ارسال می کند که باعث باردار شدن تگ می گردد و تگ شروع به نوسان می کند (مانند دیا پازون) سپس آنتن فرستنده خاموش می گردد وآنتن گیرنده شروع به آشکارکردن امواج ارسال شده از طرف تگ می کند. یک کامپیوترکوچک شروع به پردازش امواج دریافتی از تگ می کند در صورتی که تطابق زمانی و سطح سیگنال دریافتی صحیح باشد سیستم آلارم به صدا در خواهد آمد.

بر چسبهای AM دارای قابلیت تغییر شکل بر اثر میدان مغناطیس می باشند بدین معنی که اگر آنها را در میدان مغناطیسی قرار دهیم کوچک می شوند، اگر یک تگ با ابعاد 1 اینچ داشته باشیم و آنرا در میدان مغناطیسی قرار دهیم به اندازه یک هزارم اینچ تغییر می کند. پاسخ تگ به یک میدان مغناطیسی کوچک و بزرگ شدن آن است و اگر تگ دریک میدان مغناطیسی با فرکانس رزونانیس خود قرار بگیرد دقیقا مثل دیاپازون عمل می کند و شروع به نوسان می کند. تگ به یک تکه آهنربا جهت راه اندازی (بایاس) نیاز دارد که به ان قطعه فعال می گوئیم. این قطعه فعال بدون وابستگی به جهت میدان مغناطیسی تغییر شکل خواهد داد.اگر تگ با فرکانس F تحریک شود با فرکانس 2F شروع به نوسان می کند و ابعادش کوچکتر می شود، برای اینکه تگ در فرکانس F کار کند لازم است تا آنرا بایاس کنیم. این بایاس توسط یک قطعه نیمه مغناطیسی در داخل تگ انجام می گیرد بدین ترتیب در سیکل اول میدان تگ کوچک می شود و درسیکل دوم میدان تگ بزرگ می شود در این حالت تگ در فرکانس F نوسان می کند.اگر شما با یک تگ وارد میدان گیت شوید آنتن فرستنده تگ را تحریک کرده و تگ در فرکانس F شروع به نوسان می کند ِ آنتن فرستنده خاموش می شود و آنتن گیرنده شروع به دریافت پاسخهای تگ می کند، اگر پاسخی دریافت شد سیستم شروع به آلارم می کند. وقتی که یک تگ AM غیرباردار می شودغیر فعال می گردد و وقتی که باردار می گردد فعال می شود (این برعکس عملکردتگهای EM است.)

● سیستم الکترومغناطیسی EM-Electro Magnetic System
سیستم EM بیشتر در اروپا استفاده می گردد و در فروشگاههای زنجیره ای، سوپر مارکتها و کتابخانه ها مصرف می گردد. در این تکنولوژی یک نوار نازک آهن به همراه یک لایه چسب به کالاها چسبیده می شود. بر چسب در خروجی جدا نمی شود بلکه توسط یک اسکنر که دارای میدان مغناطیسی قوی است خنثی می گردد. یکی از ویژگی های سیستم EM قابلیت خنثی و فعال شدن برچسب است که موجب پائین آمدن هزینه ها می شود.

شکل فوق یک سیستم EM به همراه آنتن فرستنده و گیرنده را نشان می دهد که یک تگ در وسط آنها قرار دارد. وقتی که تگ فعال در میان میدان قرار گیرد گیرنده تغیرات سیگنال ارسال شده توسط فرستنده را تشخیص می دهد. اگر به امواج گیرنده نگاه کنید دو بار اشباع را مشاهده خواهید کرد اشباع دوبار رخ می دهد یکی در سیکل اول و دیگری در سیکل منفی.
آنتن فرستنده سیستم EM یک میدان مغناطیسی با فرکانس پائین ایجاد می کند.وقتی که تگ در میان گیت قرار بگیرد یک میدان با الگوی خاص ایجاد می کند که این الگو توسط آنتن گیرنده آشکار می گردد. این سیگنال ضعیف پردازش شده و باعث تحریک آلارم می شود. معمولا فرکانس بازتابیده شده توسط تگ بین 70 هرتز تا 1 کیلو هرتز می باشد. آنتنهای سیستم EM معمولا از انواع سیستم EAS بزرگتر می باشند و عرض بین دو آنتن حداکثر 100 سانتی متر می باشد. مزیت عمده سیستم EM این است که بر حسب این سیستم را میتوان بر روی سطوح فلزی چسباند.از این جهت میتوان آنرا برای سوپر مارکتها ابزار فروشیها و کتابخانه ها استفاده کرد.

گیت فروشگاهیدزدگیر لباسگیت فروشگاهدزدگیر فروشگاهدزدگیر فروشگاهیپکتگتگ لباستگدزدگیرپک دزدگیر

برچسب‌های مورد استفاده در سیستم‌های مبتنی بر بارکدکارت هوشمند چیست؟

امنیت فروشگاه خود را به پروسک بسپارید !