برچسب‌های مورد استفاده در سیستم‌های مبتنی بر بارکد

اجرای موفق یک سیستم بارکدی در گرو انتخاب درست جنس برچسب‌های بارکدی و ضخامت آنهاست. نوع برچسب (لیبل) انتخابی باید علاوه بر اقتصادی بودن، متناسب با امکانات چاپگر برچسب و قدرت اسکن دستگاه بارکدخوان باشد.موضوعي كه شايد درايران زياد جانيفتاده يا موردتوجه قرارنگرفته باشد

اجرای موفق یک سیستم بارکدی در گرو انتخاب درست جنس برچسب‌های بارکدی و ضخامت آنهاست. نوع برچسب (لیبل) انتخابی باید علاوه بر اقتصادی بودن، متناسب با امکانات چاپگر برچسب و قدرت اسکن دستگاه بارکدخوان باشد.موضوعي كه شايد درايران زياد جانيفتاده يا موردتوجه قرارنگرفته باشد.



برچسب کاغذی
برچسب‌های کاغذی انواع مختلفی دارند از قبیل (گلاسه ، نیمه گلاسه ، مات) و از نظر رنگ هم تنوع بسیار دارند (آبی ، بنفش ، قرمز و …) در حقیقت برچسب‌های کاغذی را می‌توان به هر رنگی در آورد. این برچسب‌ها از نظر خاصیت چسبندگی دارای انواع پرچسب و معمولی میباشند. عمده مصارف این برچسب‌ها در صنعت نساجی می‌باشد که از این برچسب‌ها بر روی محصولات خود جهت ردیابی محصول استفاده می‌کنند. البته برچسب‌های کاغذی در صنایع دیگری به خصوص بر روی بسته بندیهای کالاها کاربرد زیادی دارند. از ویژگی‌های این نوع برچسب می توان به ارزان بودن، براق بودن و داشتن سطحی صاف، چسبدار و مقاوم بودن و جنس اکریلیک پشت آن اشاره نمود. این نوع برچسب‌ها در محیطهای تمیز و خشک و برای کاربردهای کوتاه مدت طراحی شده‌اند.

برچسب متال
این گونه برچسب‌ها از نوعی آلیاژ فلز ساخته شده است و مقاومت زیادی ازنظر کشیدگی دارند و در عین حال در دمای بین منهای ۴۰ درجه سانتیگراد و مثبت ۲۲۰ درجه سانتیگراد تمام خواص خود از جمله چسبندگی را حفظ می کند. همچنین ضد خش بوده و در صورتی که برای چاپ از ریبون خاص خود استفاده شود کیفیت چاپ روی آن عالی شده، در مقابل حرارت و شوینده‌های قوی مقاوم می‌باشند. بیشترین مصرف این برچسب‌ها در بخش لوازم خانگی و در بخش تولید لوازم خودرو و الکتروموتورها برای نمایش شناسه محصولات می‌باشد. برچسب‌های متال دارای رنگ نقره‌ای می‌باشند و برای چاپ بر روی آنها باید از ریبون رزین استفاده کرد.

برچسب پی وی سی
برچسب های پی وی سی حالت پلاستیکی داشته و تا ۸۰ درجه سانتی گراد حرارت را تحمل می‌کنند و دارای مقاومت از نظر کشیدگی می‌باشند. این گونه برچسب‌ها در مقابل عوامل محیطی از قبیل باد و باران و گرمای آفتاب مقاوم هستند که در بخش‌های لوازم خودرو و لوازم خانگی و داروسازی استفاده زیادی دارند و دارای انواع مات و براق می‌باشند.

برچسب پلی پروپیلن
از ویژگی‌های این نوع برچسب می توان به ضخامت سه میلیمتری، سفیدرنگ بودن، پلاستیکی بودن، چسبنده بودن و مقاوم بودن آن تا دمای ۸۰ درجه سانتیگراد اشاره نمود که محصولی مفید برای استفاده در مصارف خانگی می‌باشد.


برچسب پلی استر
این نوع برچسب‌ها بسیار بادوام بوده و دارای دو میلیمتر ضخامت می‌باشند. از ویژگی‌های این نوع برچسب می توان به مقاوم بودن آن تا دمای ۱۳۲ درجه سانتیگراد اشاره نمود. این نوع برچسب در مقابل عناصر شیمیایی، نفت و انواع حلالها مقاوم بوده و انتخاب خوبی برای کاربردهای بلندمدت می‌باشند.

برچسب براق پلی استر
این نوع برچسب‌ها دارای دو میلیمتر ضخامت بوده، نقره‌ای رنگ می‌باشند و در برابر عناصر شیمیایی و حرارت بالا مقاومند.

برچسب پشت متال
این گونه برچسب‌ها بسیار پرچسب بوده و برای موارد خاصی، مورد استفاده قرار می گیرند و آنها را برای چسباندن در سطوح روغنی (جاهایی که آغشته به روغن میشوند) به کار می‌گیرند.

برچسب انهدام پذیر
از ویژگی‌های این نوع برچسب‌ها شکننده بودن، سفید رنگ بودن، شکسته شدن برچسب بعد از جدا شدن از سطوح می باشد که انتخابی خوب برای برچسب‌های امنیتی ( سکوریتی یا گارانتی) می‌باشد.

برچسب سکوریتی
این گونه برچسب‌ها در بحثهای امنیتی و گارانتی محصولات استفاده می شوند و معروف به برچسب گچی بوده و بعد از چسباندن به محصول به هیچ طریقی قابل کندن نیستند و در صورت سعی به کندن، این نوع برچسب‌ها خرد می‌شوند که بیشتر برای گارانتی محصولات الکترونیکی استفاده می‌شوند. همچنین می‌توان از آنها به جای برچسب اموال هم استفاده کرد.

برچسب شفاف
این گونه برچسب‌ها بیشترین مصرف را در بخش خودرو دارند و اصولاً روی شیشه خودرو استفاده می‌شوند. البته در شرکتهای ساخت شیشه و یا کارت ضمانت محصولات الکترونیکی هم استفاده دارد. این برچسب‌ها بی‌رنگ بوده و از هر دو طرف، نوشته‌های روی آن مشخص می‌باشد.

برچسب اموال
این گونه برچسب‌ها همانطور که از اسمش پیداست برای اموال سازمان و شرکتهای بزرگ استفاده می‌شود و همچنین همان بحث امنیتی برچسب‌های سکوریتی را دارا می‌باشد ولی از نظر نوع جنس بسیار ضخیمتر از دیگر برچسب‌ها می‌باشد.

برچسب وفید
این گونه برچسب‌ها نیز در بحث گارانتی استفاده دارند از نظر کشیدگی مقاومت بالا دارند و حرارت را تا ۸۰ درجه سانتیگراد را تحمل می‌کنند و در دو نوع شطرنجی و نقره ای عرضه می‌شوند:

شطرنجی
این نوع برچسب هنگامی که به محصول چسبانده می‌شود ، زمان جدا شدن، برچسب به صورت شطرنجی جدا شده و قسمتی از برچسب روی محصول باقی می‌ماند و برچسب غیر قابل استفاده مجدد می‌گردد.

برچسب حرارتی
این گونه برچسب‌ها به صورت حرارتی بوده و نیازی به ریبون برای چاپ ندارند و بیشتر در بخش پوشاک به کار می‌روند که در مکانیزه کردن سیستمهای فروشگاهی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تگ لیبل -امنیتی
این گونه برچسب‌ها دارای مدار مغناطیسی بوده و در فروشگاه و انبارها برای جلوگیری از سرقت و بیرون بردن غیر مجاز کالا استفاده دارند، البته این امر منوط به نصب سیستمهای دزدگیر جلوی درب خروجی انبار یا فروشگاه می‌باشد.

برچسب تایوک
از این گونه برچسب‌ها بیشتر در صنایع خودروسازی استفاده می‌شود و از الیاف پارچه به صورت فشرده ساخته شده است. یکی از استفاده‌های مهم آن بر روی درخت سیم بوده که دو سر آن را به هم چسبانده و به هیچ وجه از هم جدا نمی‌شود.

رول پارچه‌ای
این گونه رول‌ها در بخش پوشاک مصرف می‌شوند و بدون چسب می‌باشند

بارکدبارکدخوانبرچسبلیبلتایوک

RFIDچه هست و چه نیست؟!:مراقبت الکترونیکی از اشیا

امنیت فروشگاه خود را به پروسک بسپارید !